Ett paket från Oranien.

IMG_8682 Härom dagen fick jag en AVI  i brevlådan, jag blev förstås väldigt nyfiken på vad det kunde vara och VEM det var ifrån! Jag kunde av handstilen på paketet se vem det var! Men också att det var skickat från utlandet.IMG_8687Jag ville knappt öppna det då det var en sådan fantastisk inslagnings papper.IMG_8690 Så roligt att leka med reflektionerna!IMG_8692 Men jag öppnade ju till slut paketet.IMG_8723Där i låg den finaste kalendern som min farbror i Holland hade skickat!IMG_8726Det gick inte att ta miste på vilket land denna kalender kommer ifrån. Helt draperad i Holländska mönster och detaljer! Det här med att Holland förknippas med orange kan vara lite knepigt att förklara, men här finns för den som är nyfiken en förklaring!
IMG_8730 Med ett band runt om boken likt den Nederlänska flaggan och bokmärken.IMG_8735En annan söt detalj är en liten miniträsko som nyckelring fastsatt i pärmen.IMG_8794IMG_8779När man öppnar kalendern hittar man små detaljbilder av Holland och veckorna stod förstås i träskor! För er som inte kan Nederländska betyder ”Ik hou van Holland” ”Jag gillar Holland”, eller ”älskar”, hur man vill! IMG_8758En annan rolig översättning är vad de kallar nyårsafton – Oudejaarsdag. Om man ska översätta det rakt av blir det ungefär ”Gamla årsdagen och ja, nästa dag/år blir den ju det hihi!IMG_8748Men det fanns förstås mer fint inuti som vackra sagolika bilder.IMG_8778Det är så här jag minns mitt Holland, det är så här det ser ut där. Det var alldeles på tok för längesedan jag besökte detta land bland alla mina släktingar, mitt halva holländska hjärta (andra halvan är svensk) längtar ännu mer nu!IMG_8791Den matchar mina tulpaner nu!IMG_8790

One thought on “Ett paket från Oranien.

Kommentera

